Evas - En liten del av mitt liv...

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2011

Tjejer och Teknik

Av Eva - 17 augusti 2011 21:20

I måndags började Tjejer och teknik. Då hade vi kick off, blev indelade i grupper som vi skulle vara under veckan, och fick smälta plast att göra nyckelringar av sedan bygga små motorer.


Igår var vi på Ericsson. Där förklarade de en massa om optofiber-kablar och koppar-kablar. Så fick vi gå runt och titta i verkstaden. När vi hade tittat klart där fick vi bygga "lampor" med en kille från KomTek. På eftermiddagen var vi på Monitor. Det var intressant men väldigt tråkigt! Vi fick "bygga pallar" med deras dataprogram. MAn skulle typ beställa alla delar och skicka ut beställningen till fabriken och bla bla bla. Jag fattade knappt hälften. Eller jo, jag fattade typ men jag kommer inte ihåg nånting. Sen visade hon oss runt  och sa; här sitter den och här jobbar de, men när vi gick förbi satt alla och fikade. Så var det på Ericsson också, vi skulle titta på när de jobbade, men då satt alla och fikade. Fast de började jobba igen när vi kom.


Idag var vi hos polisen. Det var intressant. Josef, polisen som "tog hand om oss", berättade vad han höll på med, visade lite utrustning och polisbilar och celler som de brukade låsa in te.x folk som var för fulla över natten. Jag skulle verkligen inte vilja va inlåst där, det var ofräscht och "jättehemskt." Fast jag skulle inte vilja vara inlåst nånstans, jag får panik då! Sen så fick vi känna på nån väst som de brukade ha, den första vi kännde på - en modern som de använder - tyckte man var tung, men sen fick vi känna på en gammal väst som var jäääättetung! Jag skulle aldrig orka gå runt med en sån! Vi fick även känna på ett vapen som hette typ, mb5 eller nåt sånt där (sånt kommer liksom inte jag ihåg!). Efter det fick vi prova på att skjuta varsit skott med Josefs pistol. Det var jättekul, man var inte alls beredd på kraften i skottet. Sen så följde Josef med oss och åt lunch.

   Efter lunchen var vi på KomTek. Då var han som var med på Ericsson, Micke, där. Så fick vi bygga olika saker med mekanik eller hydraulik (stavning?). Jag, Catarina och Johanna byggde med hydraulik. Då har man hjälp av en vätska som "trycker/lyfter upp" något. Typ. Jag vet inte rktigt hur man ska förklara det men... Vi byggde en sol och en måne som satt fast på varsin spruta. På sprutan satt en slang med en till spruta i andra änden. Då hade man vatten i slangen och ena sprutan och så tryckte man så kom solen/månen upp. Ni fattar kanske inte, men det kommer troligtvis nån bild eller film på det senare. Men det var som att pyssla. KomTek ligger på samma ställe som Mulle Meck så när vi var klara satt vi i månen och pratade en stund.


Imorron ska vi till Delsbo Candel och Hiab.


Ha're bäst!

Kram

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 2 oktober 2012 08:29

Det här med att hålla igång bloggen gick ju jättebra! Eller inte... Men jag har har inte tid. Allt går så fort, det känns som att första da'n på gymnasiet var igår, men jag har redan gått 6 veckor, det är helt sjukt! Jag trivs jättebra i NA12 i alla ...

Av Eva - 23 augusti 2012 21:18

Idag har jag gått min andra dag på gymnasiet i klass NA12 (Naturvetenskapliga programmet) och det vae treorna som hade hand om oss idag. De började med att klä ut oss i labbrockar och skrev våra namn i pannan på oss. Sen blev vi indelade i grupper. D...

Av Eva - 20 augusti 2012 22:31

Idag har jag varit med som frivillig slav åt Rebecka när hon skulle flytta tillbaka ner till Stockholm igen. Det är inte så trevligt att stryka gardiner i ett soligt och jättevarmt rum kan jag tala om. Man blir så otroligt varm själv också! Då är det...

Av Eva - 12 augusti 2012 18:05

Efter min fyra månader långa bloggpaus är jag nu tillbaka och ska försöka återuppta mitt bloggande igen. Vi får väl se hur mycket det blir... Men nu ska jag fika, så ha det gött!   Kram! ...

Av Eva - 25 april 2012 21:24


Insåg att jag inte har skrivit på länge, så det är väl dax nu... =P  Jag har bara varit så glad och energifull i typ en vecka. Jag vet inte varför, men från och till så har jag knappt kunnat sitta still. På fredag ska vi skriva uppsats på engelska. N...

Ovido - Quiz & Flashcards